Odsłony: 2617

To szczyt w Tatrach Zachodnich (1987 m n.p.m.) położony na grani głównej Tatr, na granicy polsko-słowackiej......

Szlak na Kasprowy Wierch

Dziennie w okresie letnim jest na nim ok.4000 turystów. Bardzo popularny jest wjazd na Kasprowy Wierch kolejką - wagonikiem. My zajmiemy się jednak wejściem przez Halę Gąsienicową. Udajemy się do Kuźnic (wjazd mają tylko busy i taxi oraz samochody z przepustką). Od ronda Jana Pawła II do Kuźnic wiedzie popularny asfaltowy deptak.
W Kuźnicach kierujemy się na lewo. Przechodzimy prze punkt poboru opłat za wstęp i ponownie kierujemy się na lewo przez las. Jest tu krótki uciążliwy odcinek po kamieniach przez las. Dochodzimy do rozwidlenia. na prawo wiedzie szlak na Nosal, my idziemy na prawo. Szlak się teraz trochę wypłaszcza, idziemy dalej, aż do punktu widokowego. Rozciąga nam się z stąd widok na Giewont oraz polanę Kalatówki ze schroniskiem. Możemy także obserwować sunące na linach wagoniki kolejki. Na przełomie marca i kwietnia jest tu wspaniały widok na polanę Kalatówki - całą fioletową od kwitnących krokusów.
Idziemy dalej przez las i w końcu wychodzimy z niego na grzbiet Skupniowego Upłazu. Wyłania nam się widok na okoliczne wsie, Zakopane oraz na Kopieniec i Dol.Olczycką. Trochę wyżej z drogiej strony szlaku widzimy ponownie Giewont, w dole Dol. Jaworzynki, a daleko Babią Górę.
Na szczycie Boczania dochodzimy do rozwidlenia, dochodzi szlak z Kuźnic przez Jaworzynkę, my idziemy prosto.
Widoki stają się coraz piękniejsze, wyłania nam się Dol Gąsienicowa z otaczającymi ją szczytami, przez które przechodzi szlak Orla Perć - Krzyżne, Granaty, Kozi Wierch, Zawrat, Świnica. W dole schronisko Murowaniec. Wchodzimy do niego na chwilę odpoczynku.
Po krótkiej przerwie wychodzimy na szlak na Kasprowy. po 100m rozwidlenie - na lewo Czarny Staw Gąsienicowy, na prawo powrót do Kuźnic, my idziemy prosto. Przed nami długie, w miarę łagodne podejście na Kasprowy Wierch. Zimą ta część szlaku jest zamknięta. Zjeżdżają nim narciarze.
Po lewej strony prezentuje się nam Kościelec i Świnica. Dochodzimy do szczytu, musimy podjąć decyzję jak wracamy. Czy wybieramy drogę powrotną tym samym szlakiem, czy schodzimy do Polany Kondratowej czy zjeżdżamy kolejką do Kuźnic.

Ząb -wieś podhalańska

Widok obok domu Widok obok domu Widok na Ząb Widok na Ząb Widok na Ząb, Gubałówkę Widok na Ząb, Gubałówkę kościół w Zębie kościół w Zębie kościół w Zębie kościół w Zębie
Kaplica Kaplica Kolejka szynowa Kolejka szynowa Widok na Zakopane Widok na Zakopane Zakopane nocą Zakopane nocą panorama Tatr panorama Tatr
kaplica kaplica wyciąg Harenda wyciąg Harenda Wyciąg Suche Wyciąg Suche Szymoszkowa Szymoszkowa Szymoszkowa Szymoszkowa